1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
Ontslag? Direct een jurist aan de lijn? Bel: 023-2023842 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30).  Het eerste half uur is kosteloos.

Opzegtermijn

De lengte van uw opzegtermijn en de lengte van de opzegtermijn die uw werkgever moet hanteren hangen af van de hetgeen in er in uw arbeidsovereenkomst of in de CAO bepaald is.

Bij het afsluiten van een vaststellingsovereenkomst of beëindigingsovereenkomst dient u rekening te houden met de opzegtermijn van de werkgever. Lees meer.

Indien er niets geregeld is in de CAO of de arbeidsovereenkomst dan valt u terug op de wettelijke opzegtermijn.  Voor de werknemer is de wettelijke opzegtermijn 1 maand.

Voor de werkgever is de wettelijke opzegtermijn:

• De eerste 5 jaar dat u in dienst bent: 1 maand
  • Indien u 5 jaar of langer in dienst bent, maar korter dan 10 jaar: 2 maanden
  • Indien u 10 jaar of langer in dienst bent, maar korter dan 15 jaar: 3 maanden
  • Indien u 15 jaar of langer in dienst bent: 4 maanden

De fictieve opzegtermijn van het UWV

Soms houdt de werkgever geen rekening met een opzegtermijn. Als u vervolgens een WW uitkering aanvraagt, houdt het UWV echter wél rekening met een opzegtermijn.

Het UWV bekijkt dan over welke periode u recht op loon zou hebben gehad als de werkgever de juiste opzegtermijn in acht zou hebben genomen. Dit noemt men de fictieve opzegtermijn. Uw WW-uitkering gaat meestal pas in als de fictieve opzegtermijn is afgelopen.

De fictieve opzegtermijn begint op de dag dat uw werkgever heeft opgezegd (of de kantonrechter uitspraak heeft gedaan, of op de dag nadat u met uw werkgever schriftelijk heeft vastgelegd dat u uit elkaar gaat). Deze begindatum kan dus anders zijn dan de datum waarop uw baan eindigt.

De uitkering gaat normaal gesproken pas in aan het eind van de fictieve opzegtermijn. Let er daarom op dat de ontslagvergoeding ten minste genoeg is om de hele fictieve opzegtermijn te overbruggen. Wordt u ontslagen via het UWV, dan wordt er meestal één maand van de normale opzegtermijn afgetrokken om de fictieve opzegtermijn te bepalen. Het is wel een voorwaarde dat er ten minste één maand opzegtermijn overblijft.

Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wordt geregeld in Artikel 7:672 BW

Aanzegtermijn

Bij tijdelijke arbeidsovereenkomsten van 6 maanden of langer geldt een aanzegtermijn van 1 maand. Een aanzegtermijn houdt in dat de werkgever aangeeft of de overeenkomst wel of niet wordt voortgezet. Hij vertelt dit uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract. Houdt de werkgever zich hier niet aan? Dan moet hij de werknemer een vergoeding van een maandsalaris betalen. Houdt de werkgever zich wel aan de aanzegplicht, maar is de aanzegging te laat? Dan moet hij een evenredige vergoeding betalen.

De vakantietoeslag telt niet mee voor de berekening van deze vergoeding. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak: ECLI:NL:RBROT:2015:3883

Let op: onder schriftelijk aanzeggen valt ook aanzeggen per whats app of per mail. Hierbij moet de werkgever echter wel kunnen bewijzen dat de werknemer het bericht heeft ontvangen. zie hiervoor bijvoorbeeld: Deze uitspraak over een aanzegging per whats app.

ECLI:NL:RBAMS:2015:3968

Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag  van 9.00 uur tot 17.30 uur via 023-2023842 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.